Besökare Idag Besökare Totalt

Dagisbekymmer..

Xander & Izabelle är 3 dagar/vecka på dagis.
Xander är på Knyttet och Izabelle på Smultronstället.
Ville ha dem från första början till samma dagis
men det gick inte eftersom det var fullt på I´s dagis.

Izabelle trivs sååå oerhört mycket på dagis vilket Xander inte gör.
Det är i detta skede vårt dagisbekymmer börjar.


Som mest är dom väl en 10 st (?) småbarn på Knyttet.
Nästan ALLA är i samma ålder som Xander MEN han trivs inte där.
Är dom par en par enstaka där så brukar det gå lite bättre
Men oftast är han med någon av personalen eller så är han för sig själv.
En av personalen sa att när dom går ut
så bryr han sig inte med att sitta och leka med dom andra.
Han går typ runt och styltar och på med sitt.
Stackarn..tar ont i mig att höra dom säga det.
TÄNK OM han faktiskt lider av att bli lämnad dit.
Jag tror att han känner sig väldigt OTRYGG där.
Personalen där byts väldigt ofta.
Vilket jag anser är HELT FEL när det endast är barn under 2 år där.
Visst finns det barn i den åldern som är mer självsäkra och klarar detta finemang
MEN då finns det även de, bl.a vår son som behöver dendär tryggheten.
Ja menar, när vi hämtar Izabelle från dagis och han är med
så gråter han när vi måste fara DÄRIFRÅN
MEN då igen så gråter han när han måste lämna på sitt eget dagis.
Det är ju helt bakvänt dehär..*suck*
Sååå vi tog kontakt med kommun
OCH skall högst troligt få grabben flyttad till samma dagis som Izabelle.
Detta sker högst troligt efter nyår.
Gör vi rätt..?! Det vet jag inte....
Vi får hoppas att vi tar det rätta beslutet.
Det är ju inte bra att byta dagis sådär heller
MEN jag TROR och HOPPAS
att han kommer att trivas mycket bättre på det större dagiset
där det finns område att springa och leka på vilket Knyttet saknar.
Där finns endast en sandlåda och nå gungor.
Xander är inte heller van att vara med en massa små.
Han är van att vara med lite äldre barn.
Dessutom är han mycket om kvällarna i garaget med pappzen och killarna
där han får vara en i gänget. Skruvar och mekar precis som boyzen.
MEN jag vet inte..vem vet..kanske han inte kommer att trivas på nästa ställe heller.
Kan bra hända att han har blivit för "otrygg" med allt vad som heter dagis. *suck*
OM han helst skulle börja prata
så att man visste vad man kunde göra för att det skulle bli bättre.
Känns som om det är mitt fel att det är som det är.
Jag borde väl ha rännt runt byn sen han föddes..Vilket jag då inte har gjort
EFTERSOM jag trodde att ett litet barn inte mår bra av att ränna fram och tillbaka
MEN kanske jag hade fel..
Jag vet inte om det är platsen, personalen, åldern på dom andra barnen, OSS
eller om det bara är Xander som är som han är.
S U C K säger jag bara..tufft att vara förälder..
Speciellt när man vet att ens eget barn inte trivs.
Varje dag går man och funderar på olika förklaringar på vad som kunde vara fel.
USCH
vad ont det tar i mig..:(
Go´natt!

Kommentarer
Postat av: Eva [Bland rosa och blåa tuttar]

Jag tror absolut inte att det har att göra med att ni inte ränt runt halva världen med barnen. Däremot kan jag bli irriterad över att dagis nästan alltid framställs (jag säger inte att du ha gjort det utan överlag), som en alldeles "ljuvlig plats, det bästa för barnen" osv osv. Barnen utvecklas sååå mycket på dagis, barnens trivs sååå bra på dagis, barnen äter sååå mycket på dagis och barnen blir sååå duktiga på dagis. Det pratas så gott om dagis att man ibland nästan får dåligt samvete över att inte Marius FÅR gå på dagis.



Det som ingen någonsin vågar skriva är det att ett barn faktiskt inte behöver trivas på dagis. Kanske för att man vet att man måste jobba och inte har något annat alternativ och man försöker intala sig att han/hon nog snart börjar trivas iaf (vilket ju inte behöver lösa situationen). Fast t.ex. Marius trivs mycket med andra barn, är ändå 10 barn alltför mycket för honom - han blir så yr så han kan inte behärska sig själv. Jag skulle helst vilja ha M + C hos dagmamma sen när det blir dags för oss.



Jag tror att ni gjort rätt som först och främst har valt att byta dagis så att X får lämna med I, så har han ändå henne som trygghet. Och sen håller jag tummarna för att han börjar trivas bättre.



P.S. Xander var jättefin i sitt nya halsband;)



2009-12-07 @ 08:10:11
URL: http://skruttisochjag.blogg.se/
Postat av: ahå

jag tror nog att han trivs bättre på stora dagis, där han har Izabelle, mera personal, som inte byts ut var och varannan dag och framförallt något att göra..! för det är ju största problemet vig knyttet, det finns INGENTING att göra där, fast man är liten.. så barnen blir kanske lite uttråkade där, och kanske pesonalen där inte heller är den bästa alla gånger..! Så jag tror nog att det kommer att gå lättare på stora dagis, kanske inte till en början, men efter några dagar eller ända upp i veckor (om han fortsätter med 3 dagar / vecka)..





2009-12-07 @ 08:58:58
URL: http://haahs.blogspot.com
Postat av: Jaana

Eva; Jag tror att det beror på barnens personlighet om dom trivs på dagis eller inte OCH förstås på själva dagisplatsen..Izabelle har vi faktiskt ALDRIG haft nå problem med vad gäller dagis MEN Xander då igen trivs inte för fem öre..kan bra hända att han helt enkelt bara vill va med mammsen och är inget "dagisbarn"..svårt att säga..

OCH dagis är faktiskt inte alltid så ljuvligt..precis som du säger..MEN man har ju inte alla ggr nå andra val..vilket är synd..MERA PENGAR åt folket..:)



10 småttingar är TYDLIGEN FÖR mycket för Xander också MEN han börjar inte gå på övervarv som dom oftast brukar göra UTAN tydligen så går han och gömmer sig i nån knut typ..USCH..va sorgligt..man känner sig verkligen värdelös..MEN förhoppningsvis blir det bättre efter nyår..



Vi skulle också viljat ha barnen till en dagmamma från början MEN i denna lilla by finns ju FÖRSTÅS än en gång INGENTING..SUCK säger jag bara..man blir lite lätt irriterad när man inte har liksom nå val..



Halsbandet är SUPER så TACK för informationen! :D

2009-12-07 @ 09:44:52
URL: http://tjix.blogg.se/
Postat av: Sanna

Håller helt med Ahå. Personalen på knyttet är inte den bästa. Den skulle helt behöva bytas ut mot ett gäng yngre människor som är mer lekfulla. Har själv varit dagbarn hos 2 av "orginal" personalen, varken jag eller Sara trivdes på endera stället. Knyttet är ju så jättelitet och med 10 småttingar på samma ställe i en lite lägenhet kan ju inte vara bra för någon. Och så är det ju faktist mycket roligare att vara där man har syster att anförtro sej till när det behövs. Han kommer sekert att trivas mycket bättre på Smultronstället.

2009-12-07 @ 11:47:06
URL: http://Zozno.blogspot.com
Postat av: Jaana

ahå & sanna; Ja ja hoppas att det börjar gå bättre för honom..vi TROR faktiskt att Izabelle kommer att bli en STOR trygghet för honom..



Det är precis som ni säger..det är så himla trångt och litet på Knyttet..kanske upp till 1 ½ år är är det ett bra ställe att vara på..ja menar det är mera "hemmamiljö" på knyttet MEN efter det så är det nog alldeles för litet och trångt där för 10 vilda busungar..OCH ingenting att göra där..



En av de 3 fastanställda i Personalen har både Izabelle och Xander tyckt bra om där..likaså T å jag..Enda som Xander pratar om så är just den personen som Izabelle gillade skarpt när hon gick där..sååå..



Men men vi håller tummarna för att det skall gå vägen..Har redan förklarat lite åt Izabelle att Xander skall börja på samma dagis..så hon ser nog framemot de..Sen när det är 100 % skall vi förklara att hon ska se efter med lillebror och hjälpa honom och finnas där för honom om han behöver henne..OCH hon är så pass smart så vi tror att hon kommer att ta hand om honom väldigt bra.

2009-12-07 @ 14:02:09
URL: http://tjix.blogg.se/
Postat av: Maria

Va int lessen! Alma tåssar också mkt runt för sig själv vilket jag också blivit lessen för, men har förstått att det är så småbarn gör. Det är först kring 2 årsåldern de börjar leka med andra barn på riktigt. Annars tror jag ni gör rätt som byter ställe, jag skulle aldrig "sätta" mina barn i gruppis, bara om jag inte skulle ha något annat val. Visst finns det väl bra sådana också, men jag tror mera på ställen där de i personalen faktiskt är kompetenta när et gäller pedagogik.



Eva upplever tydligen att folk bara pratar gott om dagis, medan jag själv upplevde/upplever att de flesta ger dåligt samvete åt en om man sätter sina barn i dagis. Grejen e den att alla barn e unika och ingen kan komma och berätta vad som är bäst för just DITT barn. MITT barn trivs iallafall på dagis, och Xander kanske inte trivs just nu. Det behöver ju inte heller vara fel på stället utan kan bara vara att han skulle trivas bäst hemma, för att han är en sån som VILL vara hemma i lugn och ro. Hur som helst så kommer han nog att vara "mogen" för dagis också, förr eller senare. Hoppeligen börjar det iallafall gå lite bättre på smultronstället, där finns flera bra pedagoger.

2009-12-07 @ 20:59:02
URL: http://www.heidimarias.blogspot.com
Postat av: Jaana

Maria; JAG HOPPAS VERKLIGEN ATT DETTA KOMMER ATT GÅ VÄGEN! Tufft att se ens eget barn må "dåligt"..

speciellt när han ännu inte ens fyllt 2 år..

Detta trodde man då ALDRIG före barnen kom till världen..Att man själv skulle må såhär dåligt när barnen mår dåligt..TÄNK att KÄRLEKEN till sitt eget barn är såhär STOR! Min lilla guldklimp...

2009-12-07 @ 21:51:02
URL: http://tjix.blogg.se/
Postat av: Eva [Bland rosa och blåa tuttar]

Maria:

Kanske har jag bara hamnat i fel forum då;)

2009-12-07 @ 21:53:17
URL: http://skruttisochjag.blogg.se/
Postat av: Maria

Eva: Haha, näe, tror int d :) Man upplever väl nog bara "stötar" från de med annan åsikt än en själv och därför känns det som att "de flesta" tycker att man gör fel. Man ska helt enkelt sluta lyssna på vad andra tycker och anser, och förstå att man e världens bästa mamma och vet vad som e bäst för just ens egna barn! Jag blev så lessen flera gånger av folks åsikter om hur vi satte A för tidigt i dagis, efter ett tag slutade jag bry mig och sa ifrån. Ingen vet bättre än en själv :)

2009-12-08 @ 20:42:10
URL: http://www.heidimarias.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0